20 maja 2021 r. weszła w życie nowa ustawa ze zmianami w prawie o ruchu drogowym. Ustawa reguluje status hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (UTO) i urządzeń wspomagających ruch (np. deskorolka czy rolki), a także zasady korzystania z nich w ruchu drogowym.

Według nowej ustawy urządzenia te zyskały status pojazdu, a ich użytkownicy mają nowe prawa i obowiązki. Prawo zakazuje jazdy chodnikiem, we dwójkę lub po alkoholu. Nowe przepisy dotyczące e-hulajnóg, UTO czy innych sprzętów sportowo-rekreacyjnych są bardziej restrykcyjne niż te dotyczące rowerzystów. Wszystkie pojazdy: hulajnogi, UTO i inne mogą poruszać się wyłącznie po drogach dla rowerów, pasach rowerowych wydzielonych z jezdni lub trasach pieszo-rowerowych. Jeżeli takich ścieżek nie ma, użytkownik musi skorzystać z jezdni, jeżeli prędkość na niej to nie więcej niż 30 km/h. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to wtedy użytkownik może skorzystać z chodnika, jednak ustępując pierwszeństwa pieszym.

Uregulowano także prędkość maksymalną, która dl tych pojazdów wynosi maksymalnie do 20 km/h. Mandaty za nieprzestrzeganie przepisów mogą wynieść od 100 zł do 500 zł. Takie regulacje nie dotyczą rowerzystów.

Zabronione jest korzystanie z hulajnóg elektrycznych i UTO dzieciom poniżej 10. roku życia. Młodzież powyżej 10. roku życia musi posiadać kartę rowerową. Osoby pełnoletnie nie potrzebują za to ani prawa jazdy, ani innych uprawnień, jedynie muszą znać przepisy ruchu drogowego.

Nowa ustawa zabrania także kierowania po spożyciu alkoholu (a więc z ogródka działkowego nie wrócimy już na hulajnodze), poruszania się w dwie lub więcej osób na jednym urządzeniu oraz przewożenia zwierząt lub przedmiotów, a także korzystania z telefonu w czasie jazdy (za co może grozić mandat w wysokości 200 zł).

Na szczęście w przypadku sprzętu sportowo-rekreacyjnego, a więc rolek, wrotek, deskorolek oraz hulajnóg tradycyjnych stosujemy odrębne regulacje. Na użytkowników nie nałożono żadnych ograniczeń wiekowych ani nie są wymagane szczególne uprawnienia.

Użytkownicy hulajnóg mocno krytykują ustawę, która ogranicza prędkość na chodniku do “prędkości poruszającego się pieszego”, co przeczy celom, do jakich hulajnoga została stworzona. W Polsce niewiele mamy jeszcze ścieżek rowerowych, gdzie hulajnogą moglibyśmy poruszać się szybciej. Tak więc ustawa poniekąd zniechęca do elektromobilności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Wpisz swoje imię tutaj